Ullas latmansbiff med klyftpotatis i ugn

Ingredienser
600 g nötfärs
1 st ägg
1 tsk salt
2 krm svartpeppar, nymald
2 st vitlöksklyftor, pressade (1-2 st)
1 msk smör
1 dl matlagningsgrädde
1 tsk kalvfond, koncentrerad

Klyftpotatis
800 g potatis, med skal
1 tsk salt
0,5 msk rapsolja

Tillbehör
200 g fetaost, tärnad
2 st tomater, i mindre bitar
1 tsk rosmarin, hackad

Tillagning
Om det är riktigt bråttom brukar jag använda fryst klyftpotatis. Det är bara att strö ut i långpannan och steka i ugnen.

1. Sätt ugnen på 250°. Skölj och klyfta potatisen. Lägg klyftorna i en långpanna med bakplåtspapper. Salta och droppa oljan över. Baka mitt i ugnen 20–30 min. Rör om efter halva tiden.

2. Blanda färs, ägg, salt, peppar och vitlök i en bunke. Rör tills smeten är väl blandad. Hetta upp smöret i en stekpanna med släpplätt beläggning, 24 cm diameter. Lägg i färsen som en enda stor biff och platta till.

3. Stek på medelvärme 3–4 min till fin färg. Vänd med hjälp av ett lock och stek den ytterligare ca 2 min. Sänk värmen och häll grädde och kalvfond runt biffen. Strö över fetaost, tomater och rosmarin. Låt biffen sjuda under lock på svag värme ytterligare 3–4 min.

4. Servera tillsammans med klyftpotatis.

Källa: Allt om mat